MTB MAPX



SM 2020 kisasivut:

https://ptriemu.blogspot.com/p/freeski-mtb-mapx.html



TEPPANALA MTB/RUN MAPX 2019:
https://ptriemu.blogspot.com/p/teppanala-vpcx.html

SM 2019 kisasivut: https://ptriemu.blogspot.com/p/mattila.html 

Kaikille avoin

VUOKSENNISKA MTB MAPX SM 2018
Tulokset: http://ptriemu.blogspot.com/p/tuoreimmat-tulokset_21.html 
Henyn kuvat: https://henry54.kuvat.fi/kuvat/Vuoksenniskan+MTB,MAPX+SM+2018,6.10.2018/
Amatöörin kuvia: https://photos.google.com/share/AF1QipM2Iwi328yL7YMbsOSUTxFmUrg6XvTQPtR66zTznWv3QVSNFgJ36tIvDZ0m6OJYSw?key=UnZKZTlDcDZPZ3d0b3hta2RxbEpfVFl4VWlpbDhn
Yleisön kuvia: https://photos.app.goo.gl/367Xu9PtfPm2HqR57

Omalla vastuulla! Ei vaadita lisenssiä eikä minkään seuran jäsenyyttä, mutta pyöräilykypärä, pyörä ja ulkoilun riemua vaaditaan!



Kisamatka 16-18km kertyy
kahdeksasta nopea-alustaisesta
noin 2,0-2,2km:n kierroksesta.




Kilpailun mahdollinen peruuntuminen tulee näkymään tässä: 

EI PERUTTU tällä hetkellä!

Ilmoittaudu: ptriemu@gmail.com


Pyöräilytalli Riemun järjestämä maastopyöräilyn karttacrossin epävirallinen Suomen mestaruuskilpailu ajetaan LA 6.10.2018 klo 11.00. Suunnitteluaika siis klo 11-13 ja yhteislähtö klo 13.00. Kilpailu ei kuulu minkään liiton alaisuuteen, joten ns. virallista SM-arvoa sillä ei ole. Kuitenkin Suomen mestaruudesta kisataan täydellä painolla, mutta ilman lisenssiä.

Kilpailukeskus:
Vuoksenniskan urheilukenttä, Vuoksenniskantie 100, Imatra. Karttalinkki: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6789701.000000003&e=598703.0000000002&title=MTB+MAPX+SM+2018+kilpailukeskus&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D



Kilpailukeskuksessa on pukuhuoneet, suihkut ja pyöränpesupaikka.


Kilpailualue:
Rastit (viisi kpl) ovat myötäpäivään lukien Vuoksenniskantien, Vuoksenniskan koulun, Havurinteen (tie), Torikadun, Rantarinteentien, Ensonrannantien ja Saimaanhovintien sisäpuolella olevalla alueella. Ks. yllä oleva karttalinkki ja säädä kartan valikosta "Taustakartta", niin näet teiden nimet.


Ennakkoharjoittelu:

Ennakkoharjoittelu alueella on sallittua toisin kuin normaalissa suunnistuksessa, mutta ei enää rastien viennin jälkeen. Tässä kilpailussa ratamestari vie rastit kilpailupäivän aamuna! Lähempää asuvilla on toki kotikenttäetu, mutta niinhän se on aina. Yhteislähtövaiheessa kunto ratkaisee kuitenkin eniten.



Sarjat ja matkat:

(Vain yksi sarja) M/N yleinen 8 x 2km. Kaikki tulevat voittajan kanssa samalta kierrokselta maaliin! Kilpailumatkassa on huomioitu suunnitteluvaiheessa kertyneet pohjakilometrit. Siksi yhteislähtövaihe on vain tuo 16-18km (reitinvalinnasta riippuen). Reitillä voi hyödyntää kuntoratoja sekä helposti ajettavia ja nopeita polkuja siirtymiseen eikä alustan vuoksi kukaan joudu talutushommiin. Ratamestari saattaa laittaa myös karttaan merkityn ja kartalla varustetun apurastin reitin varrelle helpottamaan suunnittelua.  Maasto on selkeää harjumaista, mutta paljolti myös tasaista kangasmetsää, jossa on melko hyvä näkyväisyys. Myös rastit ovat selkeissä ja hyvin havaittavissa paikoissa. Toisten peesaaminen antaa muistitukea kisassa, jos suunnitteluaikana ei ehdi päntätä reittiä mieleen:).


Osallistumismaksu:

Ei osallistumismaksua!


Ilmoittautuneet:
1. Antti Kosonen, IU
2. Matti Hyypöläinen, TaiTä/PtRiemu
3. Anna Keskisaari, IU
4. Antti Kuisma, TaiTä
5. Timo Kiander, Uinti Imatra
6. Martin Kullberg, IU
7. Eino Miikki, TaiTä
8. Olli Ahonen, IU
9. Rasmus Räikkönen, IU

Palkinnot:

Vain tähän lajiin suunnitellun ja kaiverretun logon sisältävät SM-mitalit kolmelle parhaalle.
Sijoitus on kaiverrettu logon rastilippuun, ettei mahdollinen ajan tuoma patina ja värimuutokset haittaa.


SM-arvolle sopien mitalit ovat sitä suurempaa - leveydeltään n. 7 cm:n mallia!























Säännöt:

Lue alempaa!

Informaatiota tulee lisää myöhemmin...



Video kilpailumuodon ensimmäisestä kisasta: https://www.youtube.com/watch?v=YkgsZmqU21k 
Tulokset 5 x 1,5km = 7,5km:
1. Antti Kosonen, IU             24.17
2. Matti Hyypöläinen, TaiTä 30.49
3. Mika Miikki, TaiTä             26.17 -1kierr.
4. Eino Miikki, TaiTä             30.23 -1kierr.
5. Anna Keskisaari, IU           28.24 -2kierr.

TEPPANALA MTB MAPX TORSTAINA 12.7.2018 SUUNNITTELUAIKA ALKAEN KLO 17.00 (suositus viim. klo 18.00) JA YHTEISLÄHTÖ KLO 19.00



Pyöräilytalli Riemu järjestää kehittämänsä Map Cross -kilpailun tulevana vuonna 2018. Eli karttacrossia maastopyörillä olisi tarkoitus veivata.

Säännöt on laadittu siten, että päästään pitämään hauskaa ilman hankalia järjestelytoimikuntia ja järjestelyjä. Kilpailijakaan ei tarvitse kuin maastopyörän ja kypärän. Ei siis karttatelineitä eikä emit-kortteja kuten normaalissa pyöräsuunnistuksessa.

Säännöt:

  1. Järjestäjä asettaa näkyville kartan tai karttoja kaksi tuntia ennen lähtöä tutustumista ja reitin suunnittelua varten lähtöalueelle sekä halutessaan, etenkin pidemmän reitin ollessa kyseessä, myöskin rasteille tai vain yhdelle rastille (esim. reitin puoliväliin). Myös vapaaehtoisen numeroimattoman ja kartalla varustetun apurastin laitto on luvallista esim. pitkällä rastivälillä. Apurastilla ei ole pakko käydä kilpailussa. Karttoihin on piirretty rastit (max. 5 kpl) numeroituina + mahdollinen numeroimaton apurasti (APU) esim. punaisin ympyröin siten, että ympyrän keskipisteessä on oikeasti maastoon asetettu rastilippu.
  2. Järjestäjä vie maastoon helposti havaittavasti maksimissaan viisi numeroitua (numerot järjestyksessä 1-5) rastia sellaisille etäisyyksille lähtö- ja maalipaikasta, että kilpailija ehtii kahden tunnin suunnitteluajan puitteissa kohtuullisesti tehdä päätöksensä tulevasta reitinvalinnastaan. Rastit asetetaan myös siten, että reitistä muodostuu kierros eli että maaliin ei tulla samasta suunnasta minne lähdettiin. Muuallakaan ei ajeta toisia kilpailijoita vasten, jos kohde on vaarallinen vastaantulijoille ja törmäys on ilmeinen.
  3. Kahden tunnin suunnitteluaikana kilpailija yrittää painaa mieleen kartoista missä rastit ovat ja käy miettimässä maastossa itselleen nopeimman reitin sekä etsii rastit jo valmiiksi. Muistiinpanot välineineen ja puhelimen käyttö muulloin kuin keskeytys- tai hätätapauksissa eivät ole sallittuja. Rastit ohitetaan numerojärjestyksessä. Karttoja ei anneta siis kilpailijalle mukaan, ainoastaan kilpailunumerot. Järjestäjän tulee jakaa tankonumerot kilpailijoille jo ennen tutustumisaikaa ja kilpailijan pitää kiinnittää ne myös ennen kuin aloittaa reittinsä suunnittelun!
  4. Järjestäjä asettaa rasteille vahdit tai vähintäänkin kiertävän pistokoevahdin, joka tarkkailee rasteilla käyntien noudattamista kilpailun aikana. Rastivahdit kirjaavat tankonumerot ylös.
  5. Varsinainen kilpailu ajetaan yhteislähtönä ja kierrosmäärän järjestäjä voi maaston raskauden mukaan vapaasti valita. Järjestäjä voi myös vapaasti asettaa sarjat osallistujamäärän mukaan. Kilpailija saa ajaa muiden reiteistä piittaamatta omaa reittiään kilpailun aikana, kunhan käy numerojärjestyksessä kaikilla rasteilla jokaisella kierroksella. Hän voi toki muuttaa milloin vain reittiään paremmaksikin. Nopeampien peesiin saa myös mennä halutessaan.
  6. Rasteilla ei leimata, mutta enimmillään viiden metrin etäisyydeltä rastilipuista on ne aina ohitettava!
  7. Joskus valittu reitti voi kulkea yleisilläkin teillä. Kilpailija vastaa itse liikennesääntöjen noudattamisesta. Maastossa(-kin) kilpailijan tulee väistää muut luonnossa liikkujat!
  8. Järjestäjä hoitaa ajanoton, kierrosten laskennan ja maaliintulojärjestyksen kuten muissakin pyöräilykilpailuissa.
  9. Ennakkoharjoittelu kilpailualueella ennen rastien laittoa on sallittua. Ei enää sen jälkeen vasta kuin suunnitteluajan alettua. Järjestäjän pitää ilmoittaa milloin vie rastit maastoon.
Tulevassa Teppanalan kisassa lähtö- ja maalialue tulee olemaan samassa paikassa kuin XCO -ja VPCX -kisoissakin: https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6780757&e=598313&title=Teppanala+MTB+MAPX&desc=Suunnittelukartat%2C+l%C3%A4ht%C3%B6-+ja+maalipaikka&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%5D  
Tämä ensimmäinen kerta on samalla varovainen testi uudelle kilpailumuodolle. Jos osallistujia on vähän, ei tankonumeroita oteta käyttöön. Mikäli et ehdi suunnitteluajan alkuun, niin saattaa tällä kertaa riittää lyhyempikin aika (kuitenkin vähintään tunti). Kisassa on vain yksi sarja: Jokkis (M/N yleinen). Ihannereittiä ajettuna matkaa kierrosta kohti kertynee vain n.1-2km, joten viisi kierrosta riittänee tällä kertaa, sillä suunnitteluaika mukaan lukien lisää toki illan kierrosmäärää.

Ja nyt jo tiedoksi: Ajatuksissa on ollut, että suurempikin MAPX-kisa järjestettäisiin vielä tänä vuonna Vuoksenniskalla: "Virallinen" SM 2018:) Niskalla on Paavo Nurmen vihkimällä kentällä mm. pukuhuoneet, suihkut ja pyöränpesumahdollisuus sekä mukava työllensä antautuva henkilökunta. Lisää tietoa tulee kunhan sekin kisapäivä lähenee....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti